Virtual Organizing - werkt dat?

De lockdown van 2020/2021 is door velen aangegrepen om het huis eens goed op te ruimen. Goede voornemens had ik wel, maar de drempel om te starten was steeds hoog. Tot ik kennis maakte met het concept van Annemieke als Gecertificeerd Virtual Professional Organizer.

Werkt dat? Ja zeker wel!!

Samen met Annemieke had ik een afgebakend project vastgesteld: Mijn administratiekast. Deze kast liet ik liever altijd dicht omdat ik wist dat er nog heel veel oude documenten en paperassen in lagen. Ik heb altijd de neiging om zaken te bewaren omdat je maar nooit weet of je dat ene documentje ooit nog nodig zal hebben. Al het papier lag ook niet echt in de weg maar het zat wel ergens in mijn achterhoofd als klus die ik echt nog ooit eens zou moeten doen. Dit gaf onrust in mijn hoofd en daar wilde ik graag vanaf. 

Met Annemieke maakte ik een afspraak om twee keer per week een uurtje op te ruimen, terwijl we via videobellen contact hadden. Wat een uitkomst! Omdat het hier en daar om vertrouwelijke papieren ging, was juist het online contact erg fijn. Annemieke kon immers niet letterlijk zien wat er in de documenten stond tenzij ik het heel dicht voor de camera hield. Tegelijkertijd adviseerde ze wel prima over bewaartermijnen en opbergmethodieken en zette ze de voor mij soms moeilijke keuze over ‘houden of weggooien’ in het goede perspectief. Juist door het online contact, gaf dit een prettig ‘veilig’  gevoel. Ik voelde me goed gesteund om de klus te klaren en daarbij voelde ik me vrij om te handelen omdat er niemand fysiek over mijn schouder meekeek. En als het lastig werd, emotioneel omdat er dingen boven kwamen die een bepaald gevoel opriepen, dan was Annemieke er om met alle tact en relativeringsvermogen te beslissen om iets te behouden of toch weg te doen. 

Wat een uitkomst om op deze virtueel ondersteunde manier op te ruimen. Voor mij werkte dit echt heel goed. Mijn kast is inmiddels netjes ingedeeld, ik kan inkomende en behandelde administratie eenvoudig opbergen en er zit weer structuur in. Het doen van de belastingaangifte zal nu een stuk eenvoudiger gaan omdat alles netjes vindbaar in mappen zit en ik heb zelfs wat kastruimte over. Dit smaakt naar meer! ik ben al aan het denken over het volgende Virtual Organized project. Dank je wel voor je prima hulp, Annemieke!!!


Opruimen in tijden van corona
                                             

Vandaag zitten Annemieke en ik, voor het eerst mét mondkapje, aan mijn keukentafel. Dezelfde keukentafel waar we een paar weken geleden begonnen. De doelen die ik toen had, waren vlot gehaald: een lege keukentafel en een woonkamer zonder dozen, zodat we weer onvoorbereid bezoek konden ontvangen.

Maar vandaag staat de computer weer op de keukentafel en staan er weer dozen (kleintjes, hoor!) in de woonkamer…Het coronavirus dwingt ons allemaal thuis te leren en te werken. Aan het bureau teleleert Jongste de hele dag en baalt dat hij nog niet op kamers kan. Oudste werkt voorlopig aan de keukentafel. Telkens opnieuw gaat haar mobiel. Bellen met oortjes, getik op de laptop. En ik zit tegenover haar, achter mijn eigen computer, en probeer er niet op te letten.

Het dringt nu pas goed tot me door: dit is niet voor een paar dagen. Nee, dit gaat veel langer duren. Dat we iedere dag thuis werken en studeren, hoe gezellig ook, vraagt een andere aanpak.

Annemieke laat me rustig vertellen waarom ik voor mijn gevoel weer terug ben bij af. Ze merkt aan mij dat ik dat als falen zie. Ze legt me uit dat je opruimen en organiseren kunt zien als een golfbeweging. Er is een periode waarin je flinke vooruitgang boekt, en dan komt er een golf die een deel van je werk omverwerpt. Vandaag is die golf corona, een volgende keer is het iets anders. Maar door de successen, de kennis en ervaring die je in het rustige vaarwater opdoet, kun je elke volgende golf steeds beter opvangen.

Na deze geruststelling maken we samen een kast leeg.

O ja, die doosjes in de woonkamer? Die komen van mijn zussen. Die zijn ook aan het opruimen.

Rik, 15 oktober 2020

 

Opruimproject Studeerkamer 

Na een periode waarin mijn gezondheid prioriteit had boven het ordenen van mijn huishouden, was ik nogal vastgelopen. Opruimen is nooit mijn sterkste kant geweest maar nu was de drempel om eraan te beginnen te hoog geworden om dit in mijn eentje te kunnen doen. Annemieke heeft me niet alleen praktisch maar met name ook mentaal bij de hand genomen om mijn opruimproject aan te pakken. 

Mijn studeerkamer leek eerst op een grote kast met opgestapelde zaken die ik ‘even ergens kwijt moest’; compleet onwerkbaar. Met de hulp van Annemieke zijn overbodige zaken weggegooid of naar de Kringloopwinkel gebracht en de dingen die er horen te staan, kan ik nu gemakkelijk pakken zonder mijn hoofd eerst te breken over waar het zou kunnen liggen. 

Annemieke hielp ook met het nemen van moeilijke beslissingen; wegdoen van nog bruikbare zaken en van dingen waar ik al die tijd zinloos aan vast heb gehouden. Met haar relativerende vermogen werden emotioneel beladen beslissingen nu ineens gemakkelijker. Annemieke benaderde alles met veel respect, ik heb nergens het gevoel gehad dat ze dingen die ik nog altijd bewaarde raar of ‘stom’ vond. De dingen die ik weg heb gedaan zijn ook echt mijn eigen keuze geweest en er is achteraf ook geen gevoel van spijt geweest.

Tussentijds motiveerde Annemieke me met apps en leuke emails. Sinterklaastijd werd aangegrepen voor een terugkoppeling van onze opruimsessie op rijm. Ze stak echt persoonlijke aandacht en tijd in me om me te steunen vol te houden en vooruit te blijven gaan.

Ik kan nu weer normaal werken in mijn studeerkamer. Het voelt alsof ik een goede werkplek op de rommel terug heb veroverd met een vrij bureau en ruimte voor de printer. Praktisch werkt dit veel natuurlijk veel lekkerder en gevoelsmatig geeft het veel meer rust.

De mentale vooruitgang die ik heb geboekt heeft me verrast. Annemieke heeft me echt weer op het goede spoor gezet. Ik kan nu zelf verder met de overige rommel-magneet-plekken zoals de zolder en de garage.


Workshop 'Opgeruimd! de lente in'
 voor de ladiesgroep van Tafelronde '73

Onlangs heeft Annemieke voor ons, ladies van de Tafelronde ’73, een inspiratie avond verzorgd met als thema “Opgeruimd! de lente in”. Ze heeft ons meer verteld over de handige opruimmethode van de Japanse Marie Kondo, en hoe je hiermee een eind maakt aan de rommeligheid in je huis. Dit leverde volop gespreksstof op over opruimen in onze gezinnen met jonge kinderen en vaak een partner met andere (opruim) prioriteiten. Ook heeft Annemieke vertelt over de stichting Inzameldoelen, veel dames willen namelijk wel opruimen maar spullen weggooien is vaak zo zonde. Op www.inzameldoelen.nl kun je vinden welke goede doelen je blij kunt maken met je spullen. Na een korte break gingen we zelf aan de slag met het maken van een inspiratie-moodboard; welk beeld/gevoel roept een opgeruimd huis bij ons op. Veel te snel was het al weer tijd om af te ronden en nog even elkaar te komen om de avond af te sluiten.Al met al leverde deze avond volop inspiratie op, wat ook bleek in de app-groep; kort na de avond werd al de eerste foto gedeeld van kleding gevouwen volgens de Japanse opvouwmethode van Marie Kondo.

Hulp voor mijn vader

Brigitte: "Wat zijn wij blij dat we Annemieke hebben ingeschakeld in de periode voor de verhuizing van mijn vader! Omdat hij naar een kleinere woning verhuisde, hij zelf in de 80 is en chronisch ziek en erg veel spullen had in het oude huis, bouwde zich veel spanningen bij hem en bij ons op: hoe moesten we dit in hemelsnaam op een goede manier verhuizen?? We wilden natuurlijk dat hij zich prettig zou voelen tussen zijn eigen spulletjes in het nieuwe huis maar dat betekende ook dat er veel spullen weg moesten en dat vond hij heel erg moeilijk. Als mijn zus en ik probeerde om met hem uit te zoeken wat (naar onze mening) weg kon, kregen we onmiddellijk ruzie. En dat werd steeds vervelender en er gebeurde niets. We hebben vele slapeloze nachten gehad, zeker toen we de offerte van de verhuizer zagen voor het versjouwen van al die spullen..

Ineens herinnerde ik me Annemieke en dat zij als Professional Organizer werkt. We kenden elkaar omdat onze kinderen bij elkaar in de klas hebben gezeten en ik nam contact met haar op. Annemieke is heel rustig en geduldig en heeft duidelijk door wat belangrijk is voor mensen. Zij vertelde me dat we deze periode ook als een kans konden zien: mijn vader kon nu zelf bepalen wat hij met zijn spullen wil ipv dat mijn zus en ik na zijn overlijden moeten uitzoeken wat voor wie is. En welke spullen hij prominent in zijn dagelijks leven in de buurt wil hebben en wat een tweede leven kan krijgen bij anderen, die er weer blij van worden. Dat sprak ons aan en na aanvankelijke weerstand bij mijn vader, is Annemieke met hem aan de slag gegaan. 
Annemieke luisterde goed naar wat belangrijk is voor mijn vader en liet hem zelf kiezen wat weg mocht en wat niet. Daardoor bouwde zij vertrouwen bij hem op en kon zij ervoor zorgen dat veel spullen een nieuwe plek kregen: in de uitzet van zijn kleindochters, voor een goed doel of via de Kringloop naar een goede plek. Hierdoor viel de verhuizing meer dan 1000 euro goedkoper uit maar het allerbelangrijkste is dat mijn vader zich nu met alle voor hem belangrijke spullen thuis voelt in zijn nieuwe appartement!

Annemieke komt binnenkort nog een kop koffie met hem drinken om te zien hoe het met hem gaat en dat vindt hij fijn. Ze heeft ons allemaal erg goed geholpen en is een heel fijn mens in de omgang.
We raden Annemieke dus iedereen aan die in een soortgelijke situatie zit!"

Prioriteiten stellen

"Ik wilde graag hulp van Annemieke bij het overzichtelijk maken van mijn taken en acties. Er was niet zozeer chaos in mijn huis, maar des te meer in mijn hoofd !! Mijn hoofd zat vol met to-do-lijstjes en ik voelde me daardoor té verlamd om in actie te komen. Gevolg: nóg meer wat ik nog moest doen van mezelf…….Ons doel was een complete takenlijst en actie-stappenplan te maken, rekening houdend met mijn tijd en energie. Haalbaar dus. Bij Annemieke schaamde ik me niet om te laten zien waar ik moeite mee had en waarom het mij niet zelf lukte om in actie te komen. Ze stimuleerde me om stap voor stap aan de slag te gaan en samen gingen we ordenen en plannen.

Ik vond het een erg fijne samenwerking waarbij ik alles met haar kon bespreken. Ze was erg begripvol, betrouwbaar en vriendelijk. Ik kreeg handvatten om zelf orde te scheppen en e.e.a. op te schonen. Het denkwerk hierbij vond ik erg vermoeiend, omdat ik constant beslissingen moest nemen en prioriteiten moest stellen over élk item op de takenlijst. Maar hierover kon ik goed sparren met Annemieke. Zowel bij mij thuis als via de telefoon en mijn mails die zij dezelfde dag nog beantwoordde. Langzaam maar zeker wist ik mijn taken in te plannen in de dag, de week of op langere termijn. Het stellen van de juiste prioriteiten was natuurlijk belangrijk, maar ook hiervoor kreeg ik tips en advies. Het lukte me steeds beter om datgene, wat ik me had voorgenomen, ook daadwerkelijk te doen!!

Annemieke heeft me op een professionele, maar zéker ook betrokken manier, geholpen bij mijn zoektocht naar een manier van omgaan met mijn lijstjes. Hierdoor heb ik meer rust in mijn hoofd gekregen en daar was het tenslotte allemaal om te doen! Bedankt Annemieke!" Yvonne

Overzicht in het huishouden

"Annemieke heeft mij geholpen om rust en overzicht terug te krijgen in mijn huishoudelijke chaosZe ging voortvarend te werk zonder mij haar wil op te leggen. We pakten de “rommel” samen aan. Ik kan nu beter dingen terugvinden en het bijhouden is ook makkelijker gewordenIk ben mij eerder bewust van mijn valkuilen en “magneetplekken” waardoor ik die dan ook beter aan kan pakken. Annemieke is vriendelijk, recht door zee, behulpzaam en heeft kennis van zaken. Haar werkwijze is praktisch en geeft snel resultaatDit geeft de moed om door te gaan en vol te houden. Ik kan het iedereen aanraden."


Rust en regelmaat

"
Sinds januari van dit jaar heb ik geen baan meer. Ik vond het moeilijk om een ritme te krijgen en een goede dagindeling te maken. 'Het gevoel hebben dat je de hele dag bezig bent met opruimen maar totaal geen rust hebt in je huis'. Na een prettig gesprek met Annemieke heeft ze mij een aantal tips gegeven die ervoor gezorgd hebben dat ik me bewuster ben van wat ik allemaal doe op een dag. Ook heeft ze mij 'geleerd' hoe ik minder snel 'afdwaal' naar een ander taak. Kortom : méér rust en regelmaat in huis! Schroom vooral niet hulp te vragen als je dagelijks tegen dit probleem aanloopt. Het luisterend oor van Annemieke en haar oplossingen voor mijn 'probleem' hebben er zeker voor gezorgd dat ik lekkerder in m'n vel zit , mijn huishoudelijke klusjes afkrijg en het belangrijkste doel: méér tijd heb voor mijn kinderen!  Het is misschien een drempel die je even over moet , maar ik ben blij dat ik de stap heb gezet. Bedankt Annemieke !" 
Janneke van Gastel

Opruimen na een overlijden

"Ik vond het maandag een prettige ochtend, Annemieke is prettig gezelschap, rustig en begripvol
Ik vond het op een momentje na niet moeilijk om op te ruimen en achteraf ben ik blij met de lege ruimte. 
En tot nu toe heb ik alles wat ik nodig heb nog steeds in de kast staan. 
Het voelt alsof ik toestemming heb gekregen om daadwerkelijk weg te brengen. Klinkt vreemd als je bedenkt dat ik de enige ben die hier zeggenschap over heeft. Ik ben me hier maandag meer bewust van geworden, en het lijkt alsof er al een stukje van de knop is omgezet."

De administratie op orde

"Annemieke heeft mij geholpen met mijn administratie, waar ik een achterstand in had opgelopen. Op deskundige wijze heeft ze orde op zaken gesteld. Als een geboren lerares heeft ze mij op een rustige en duidelijke manier uitgelegd hoe ik een schematisch overzicht kan maken met behulp  van de computer. Zo kan ik mijn financiën beter beheren en daarmee was ze een grote hulp voor mij. Annemieke is vriendelijk en betrouwbaar en het is prettig om door haar geholpen te worden."

 

Aangesloten bij de NBPO (Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers). 

Algemene Voorwaarden NBPO Leden       Privacy verklaring

Logo NBPO